image008.png

HARTCOHERENTIE

De voordelen van hartcoherentie

Ons hart klopt niet altijd op hetzelfde ritme, de tijdsintervallen tussen hartslagen wisselen constant.

Dit heet hartritmevariabiliteit (HRV). De HRV geeft ons belangrijke informatie over onze veerkracht en vitaliteit maar ook over de toestand van ons lichaam op ieder moment.
Analyse van de HRV toont aan dat het hart gevoelig is voor emotionele veranderingen.

De samenhang in de HRV wordt hartcoherentie genoemd.

Het hartcoherentieprogramma biedt eenvoudige, praktische en overal toepasbare technieken en vaardigheden om bewust te zijn van je stress en emoties, ze te beheren en te sturen.

In welke mate je hart coherent is, meet je met biofeedbackapparatuur die je verbindt met je pc, smartphone of tablet.

​Tijdens de oefeningen lees je de HRV af en pas je indien nodig de training hierop aan.

Hoe hoger je hartritmevariabiliteit, hoe weerbaarder je bent om met stress om te gaan.


Hartcoherentie is wetenschappelijk onderbouwd en wordt succesvol ingezet bij o.a. burn-out, hyperventilatie, omgaan met angsten en overprikkeling.

scherm.png

​Hartcoherentie werkt bij

  • stress

  • burn-out

  • faalangst

  • examenvrees

  • concentratieproblemen

  • onrust

  • slecht slapen

  • hyperventilatie (acuut of chronisch)

  • hoge bloeddruk (stressgerelateerd)

  • hartritmestoornissen (stressgerelateerd)

  • chronische pijnen

  • Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS)

onderzoek.png

Dit is een paragraaf. Klik hier om je eigen tekst toe te voegen.

Hoe weet ik dat mijn zenuwcentrum in balans is?

 Als je de oefening uitvoert zoals voorgeschreven, zal je hart zich naar een veilige modus begeven met een gunstig effect tot gevolg.

Toepassingen?

Hartcoherentie kan je in heel veel situaties toepassen.

Voor iedereen die een stressgerelateerd beroep uitoefent (politie, managers…), complementair met geneeskundige behandelingen, in het onderwijs, in de sportwereld, bij burn-out, voor coaching in organisaties …

Effect van hartcoherent:

  • beter omgaan met stress

  • verhoogde mentale weerbaarheid

  • sneller herstel na acute stress

  • meer vertrouwen, helderheid en balans onder acute stress

  • verminderde slapeloosheid en fysieke stresssymptomen

  • verbeterde werkprestaties

  • eenvoudig toe te passen en korte trainingsperiode

  • korte oefentijd per dag

  • meetbaar tijdens de training

  • minder ziekteverzuim

grafiek.png